4º Libro do Club “A CEA” de Herman Koch

Posted by admin under General

herman-koch-280Herman Koch (Arnhem, Holanda, 1953) é un dos escritores máis destacados dos Países Baixos na actualidade.

Ampliamente coñecido polos seus libros, as súas columnas xornalísticas e o seu traballo en televisión, Koch debutó en 1985 coa colección de relatos De voorbijganger, e en 1989 obtivo un gran éxito coa publicación da súa primeira novela, Rede ons, Maria Montanelli, á que seguirían Eindelijk oorlog (1998), Eten met Emma (2000), Odessa Star (2003) e Denken aan Bruce Kennedy (2005).

A cea (Het diner), foi a sorpresa editorial do ano 2009 en Holanda. Ata a data, superou os 340 mil exemplares vendidos e foi galardonada co Premio do Público. Os dereitos de tradución vendéronse a once idiomas.

Casa de verán con piscina (Zomerhuis met zwembad, 2011) foi recibida co mesmo entusiasmo polo público e a crítica, que destacou a honestidade e a coraxe con que Koch aborda temas de complexa ambigüedad, converténdoo nun dos autores europeos máis provocadores e estimulantes do momento.

La cena Herman KochA lectura de “A CEA” foi para min una das máis destacadas deste ano. Non porque sexa unha das miñas favoritas, que, de feito, non o é e non a penso incluír nas miñas preferidas deste ano; senón porque foi un dos libros que máis me fixeron reflexionar. Podería dicir que a súa lectura “escandalizoume” ou “provocoume”, non sei moi ben como expresarme. As formulacións expostas chocan dun xeito tan radical cos meus principios e o meu modo de concibir as cousas que en certos momentos “violentábame”. En calquera caso, isto é un dos enriquecimientos que aportan os libros: puntos de vista completamente opostos ao teu, de maneira que che dan a posibilidade de cambiar de opinión ou afianzarche na túa propia. Neste caso con esta novela reafirmeime nos meus propios valores.

 A novela está estructurada nos diferentes momentos dunha cea formal con capítulos en cada un deles (aperitivos, entrantes, segundo, sobremesas, digestivo e propina). É un modo curioso de compartimentar a acción, de xustificar o título, pero imos, en principio nada se perde ao meu parecer si prescíndese desta estrutura.

 A historia é narrada por Paul, quen nun primeiro momento móstrallenos como un home sinxelo, hastiado ante a perspectiva de ter que compartir unha cea destas características. Estas ceas tan ?estiradas? parécenlle ridículas e prefire outras alternativas máis populares. Os seus comentarios achega do prezo dos pratos e sobre o comportamento do maître non poden menos que facernos escapar un sorriso.

 O que máis chamaba a atención do prato de Claire era o baleiro inconmensurable. Xa sei que nos restaurantes selectos prímase a calidade sobre a cantidade pero hai baleiros e baleiros. Alí o baleiro, a parte do prato en que non había nada de comida, rozaba a paradoja.

 No restaurante, acompañado da súa muller Claire, vai atoparse co seu irmán Serge, político da oposición holandesa con moitas posibilidades nas seguintes eleccións, e a súa muller Babette. Durante os primeiros pratos non falan de nada interesante, como a maioría das conversacións reais comiezan con temas banais. Fan referencia a algunhas películas (mencionan a última de Woody Allen con Scarlett Johansson como protagonista) e destripan algunha outra como “Adiviña quen vén cear”. Nun momento determinado Babette abandona a mesa e é seguida por Claire. É xusto entón cando se nos descobre o verdadeiro motivo desa cea. Michel e Rick (os fillos das parellas) cometeron un acto atroz. Os pais reuníronse para decidir que deben facer.

 A historia en si é bastante dura, pero aínda máis os pensamentos plasmados nela. Os pais non se cuestionan a maldade dos seus fillos, o horrible do feito cometido. Queren que as súas vidas sigan adiante sen ningún tipo de consecuencias, o que ao meu modo de ver non fai senón xerar monstros.

 - Serge, sé realista. Non pasou nada. Ninguén foi detido. Nin sequera teñen sospeitosos. Só nós sabemos o que sucedeu. Sencillamente é demasiado pouco para sacrificar o futuro dos nosos fillos de quince anos.

 Os personaxes sofren unha evolución moi interesante. Paul e a súa muller Claire preséntanllenos nun primeiro momento como unha parella próxima e agradable, fartos de vivir á sombra de Serge o ambicioso irmán de Paul. Serge aparece inicialmente como un político ambicioso, que trata de resolver o seu reputación custe o que custe. Esta primeira impresión é só consecuencia da redacción en primeira persoa por Paul. Ao longo da novela imos descubrindo a través dos feitos que os bos non son tan bos, e que os que parecían malos resultan ser os únicos razoables.

 Teño que recoñecer que o escritor pareceume un pouco cobarde, porque non se atreveu a desenvolver a súa tese ata o final, a falar da maldade porque si, senón que trata de xustificar, polo menos, o comportamento de Michel (no que realmente céntrase ao estar narrada a historia polo seu pai). A través dunha serie de flashbacks móstranllenos diversos momentos de violencia na vida de Paul. El sofre algún tipo de trastorno social, polo que se ve obrigado a deixar o seu traballo, e déixase entender que Michel tamén o sofre. O autor non se atreveu a falar de que a maldade pode xurdir en calquera clase de familia, ata nas máis normalizadas (de feito, nunha entrevista dixo que a enfermidade de Paul ocorréuselle máis tarde). É un modo de que os lectores reláxense Ah! Isto non me pode ocorrer a min, estas cousas só pasan nas familias de tarados (ao que abunda o comportamento de Claire, a nai, que tampouco é moi normal). Non sei, postos a provocar faino ben, con seriedade, non che xustifiques con escusas xenéticas ou sociolóxicas. Sobre todo tendo en conta que o feito real que inspirou esta novela (ocorrido en Barcelona fai algúns anos) non conta con estes antecedentes. É dicir, estas cousas pasan ata nas mellores familias.

 Na novela trátanse de raspallón muchísimos temas moi polémicos, como o aborto. O trastorno de Paul, e presumiblemente de Michel, é detectable mediante amniocentesis (descoñezo si este tipo de enfermidade é detectable deste xeito e tan cedo, pero bo). Paul di nun momento que menos mal que esa proba non existía cando a súa nai quedouse embarazada, porque pola contra poida que el non estivese vivo. Outro dos temas mencionados é o racismo e as consecuencias das adopciones internacionais. Iso sae a colación de Faso, irmán de Rick, e cun papel moi importante ao final da novela. Fálase tamén da pena de morte, a raíz dun traballo que fai Michel, no que manifesta unhas opinións bastante extremas.

 Unha cuestión que me suscitou a novela é a relativa erradicación da culpa mediante o castigo (lectura obrigada do gran Dostoievsky co seu ?Crime e Castigo? neste aspecto). Rick xa non é o mesmo e algo parecido ocórrelle a Michel. Non necesitarán eles unha consecuencia, un castigo que lles libre do sentimento de culpa? Ao non enfrontarlles aos seus actos os seus pais fanlles un fraco favor.

 Precisamente para min o tema central é o amor paterno-filial. Ata onde chega, ou debe chegar? Debe encubrirse calquera feito dun fillo malia ser atroz? O noso ordenamiento xurídico dispensa aos pais da obrigación de denunciar aos seus fillos cando teñan coñecemento de que cometeron un acto delituoso, pero é isto realmente sempre o mellor para eles?

 Unha novela, polo tanto, con formulacións moi interesantes; aínda que, ao meu gusto, o autor non saiba aproveitar a oportunidade de desenvolverlas completamente, quitándolle con esas “medias tintas” bastante peso ao libro. En calquera caso, merece a pena a súa lectura, sobre todo para suscitarnos: Que faría eu?

Isabel García

Leave a Reply